Rozszerzanie diety u niemowląt

Gdy maluszki kończą 4 miesiąc życia często słyszy się… rozszerzamy dietę.

I tu pojawia się dylemat czy rozpocząć podawanie nowych produktów po 4 miesiącu życia czy poczekać do 6 miesiąca?
Od jakich produktów zacząć? Jakich produktów unikać?
Zapraszam do nowego wpisu 🙂

Od kiedy więc można rozszerzyć dietę niemowlaka?

Według ogólnie przyjętych zaleceń nowe produkty żywnościowe można podawać, kiedy dziecko ma
ok. pół roku. Dość często jednak można trafić na informacje, że dietę można rozszerzać już po
4 miesiącu. Te właśnie 4 miesiące to minimum, którego niemowlę potrzebuje aby dojrzał jego układ pokarmowy i odpornościowy, tak aby sobie poradzić z innymi produktami niż mleko.
Nie powinno się jednak rozszerzać dietę niemowlaka wcześniej niż przed 4 miesiącem życia, jednak nie zawsze jest tak jak w książkach napisane (Matka Polka Farmaceutka zaczęła właśnie rozszerzanie diety swojego maluszka właśnie przed 4 miesiącem życia- oczywiście były ku temu powody i wszystko odbyło się po konsultacji z pediatrą).
Poza wiekiem ważna jest też gotowość fizyczna dziecka do otrzymywania posiłków stałych.
Ważne jest tutaj umiejętność siedzenia maluszka (zmniejsza to ryzyko zakrztuszenia). Zwykle dzieci potrafią utrzymać tę pozycję właśnie ok. 6 miesiąca życia, bardzo rzadko mają tą umiejętność w
4 miesiącu.

Czemu nie powinno rozszerzać się diety po 6 miesiącu życia?

Przyjmuje się, że po 6 miesiącu dziecko potrzebuje dodatkowych porcji składników odżywczych, w tym głównie żelaza. Zapasy, które zostały zgromadzone w czasie ciąży, przestają niemowlakowi wystarczać. Pojawia się więc potrzeba, by dostarczyć żelazo wraz z innymi produktami (nie tylko z mlekiem). Zgodnie z zaleceniami niemowlę po 6 miesiącu potrzebuje także trochę więcej kalorii i białka. Dlatego tak ważne jest rozszerzanie diety maluszkowi do 6 miesiąca życia.

Czy dzieci karmione mlekiem modyfikowanym potrzebują wcześniejszego rozszerzenia diety?

Często można usłyszeć informacje, że dzieci karmione mlekiem modyfikowanym potrzebują wcześniej stałych posiłków. Nie są to jednak informacje sprawdzone i udowodnione. Wydaje się, że to wynika bardziej z informacji umieszczanych we wszelkiego rodzaju materiałach reklamowych i z działań producentów, którzy chcą sprawniej docierać do swoich klientów.

Od czego zacząć rozszerzanie diety u niemowlaka?

Często słyszymy, że rozszerzenie diety należy zacząć od warzyw (niemowlętom trudniej jest zaakceptować słony smak warzyw niż słodki owoców, dlatego w tej kolejności powinno wprowadzać się nowe posiłki w diecie maluszka).Nie powinno się dawać samych warzyw czy owoców, bo są niskokaloryczne i nie mają tak dużo żelaza w tych ilościach, które dziecko zjada. Ważne więc, aby dawać dzieciom produkty bogate w żelazo, dlatego więc po 5 miesiącu wprowadzamy do diety niemowlaka też mięso, ryby i jajka.

Jak wygląda rozszerzanie diety?

Rozszerzanie diety dziecka od 4-6 miesiącu – pierwszy tydzień

Rano Karmienie piersią lub mlekiem modyfikowanym dla niemowląt
Przed południem (zgodnie z potrzebami) Karmienie piersią lub mlekiem modyfikowanym dla niemowląt
W południe Warzywa (np. pierwsza marchewka), następnie karmienie piersią/mlekiem modyfikowanym dla niemowląt
Po południu Karmienie piersią lub mlekiem modyfikowanym dla niemowląt
Wieczorem Karmienie piersią lub mlekiem dla niemowląt modyfikowanym
Między posiłkami Woda, niesłodzone herbatki, rozcieńczone soki

Wprowadzanie nowych posiłków najlepiej rozpocząć w południe – można zacząć od podania dziecku ok. 1 łyżeczki warzyw takich jak np. pierwsza marchewka. Następnie należy podać dziecku mleko, które otrzymywało dotychczas, aby niemowlę najadło się do syta. Codziennie należy zwiększać ilość warzyw – z każdym dniem możemy podawać coraz więcej łyżeczek nowego produktu.Jeśli niemowlę nie chce zaakceptować warzyw, należy być cierpliwym (ponawiaj próby w ciągu kolejnych dni). Do karmienia należy używać płaskiej, plastikowej łyżeczki z zaokrąglonymi brzegami.

Rozszerzanie diety- drugi tydzień

W drugim tygodniu rozszerzania diety można wprowadzać kolejne warzywa. W tym czasie warto podawać połączenie warzyw np. marchewkę z ziemniakami  bądź dynię z ziemniakami.

Rozszerzanie diety- kontynuacja

Jeśli nasze dziecko przyzwyczaiło się do warzyw, możena rozpocząć podawanie dań z mięsem, np.  dynię z ziemniaczkami i delikatną wołowiną.
Ważne jest, aby mięso było elementem diety dziecka z uwagi na zapotrzebowanie organizmu na żelazo (wcześniej już o tym wspominałam). Obiadek warzywno – mięsny zjedzony w ilości odpowiadającej wielkości słoiczka (ok. 190 g) stanowi już samodzielny pełnowartościowy posiłek i może w pełni zastąpić posiłek mleczny w południe. Na deser można zacząć podawać łyżeczkę owoców lub soku – będzie to doskonałe uzupełnienie posiłku i wartościowy dodatek do dań po 5 miesiącu.
Zawarta w owocach witamina C zwiększa wówczas przyswajanie żelaza.
Kolejnym krokiem jest zastąpienie wieczornego karmienia (piersią bądź mlekiem dla niemowląt) kaszkami lub innym przysmakiem na dobranoc (posiłki te nie zawierają dodatku cukru). Trzeci posiłek uzupełniający należy wprowadzić podczas popołudniowego karmienia – zastąp wówczas mleko np. produktem z serii owoce & zboża.
Jeżeli dotychczas karmiłaś niemowlę mlekiem początkowym, po 6 miesiącu możesz przejść na mleko następne, oznaczone w nazwie numerem 2.Nowe mleko najlepiej wprowadzić wtedy, kiedy Twoje dziecko będzie już spożywało dwa posiłki uzupełniające dziennie (np. danie ze słoiczka w południe i kaszkę wieczorem). Dzieci karmione piersią w dalszym ciągu powinny pić mleko mamy 🙂

 ZBOŻA

Przygodę dziecka ze smakiem zbóż można rozpocząć od 4 miesiąca życia jednak nie później niż w 6 miesiącu. Najlepiej rozpocząć od zbóż bezglutenowych (kleik ryżowy bądź kukurydziany), stopniowo wprowadzając zboża glutenowe np. w postaci kaszki manny. Produkty glutenowe zaleca się wprowadzić nie wcześniej niż po 4 miesiącu życia i nie później niż przed ukończeniem 6 miesiąca. Po ukończeniu przez dziecko 8 miesięcy można podawać inne tzw. dorosłe zboża np. drobny ryż, makaron, kasza gryczana, kasza jaglana.

MIĘSO

Produkty mięsne można wprowadzić do diety maluszka już od 5 miesiąca. Kolejność wprowadzania poszczególnych gatunków mięsa jest dowolna, jednak należy rozpocząć rozszerzenie diety od mięs najmniej alergizujących np. od indyka, kurczaka. Następnie można wprowadzić do diety maluszka: jagnięcinę, wołowinę, cielęcinę czy mięso z królika. Na samym początku należy podawać mięso gotowane np. z dodatkiem warzyw czy jako dodatek do zup. Należy unikać smażenia mięsa co najmniej do 1 roku życia (im później tym lepiej).

 RYBY

Ryby są źródłem pełnowartościowego białka, a także wielu witamin i składników mineralnych
(wit. E, potasu, magnezu). Ryby można podawać swoim maluszkom już od 7 miesiąca życia. Jakie więc ryby wybrać dla swojej pociechy? Przede wszystkim najlepiej zacząć rozszerzanie diety od łososia czy dorsza. Na samym początku ryby powinny być podawane nie częściej niż 1 raz w tygodniu. Jeżeli dziecko dobrze toleruje rybę i nie ma alergii należy postarać się żeby była ona składnikiem obiadków 1-2 razy w tygodniu.

PRODUKTY MLECZNE

Zgodnie z najnowszym schematem żywienia niemowląt, produkty mleczne można zacząć podawać od 7 miesiąca. Można podawać jogurty, kefiry czy twarożki. Należy jednak unikać podawanie mleka krowiego przynajmniej do 1 roku życia. Odpowiednia ilość jogurtu lub kefiru dla maluszka to 100ml (wiadomo, że zaczynamy rozszerzać dietę tak jak przy każdym nowym produkcie od 1 łyżeczki).

JAJKA

Kolejnym produktem, który warto wprowadzić do diety niemowlaka – po warzywach, owocach, mięsie i produktach zbożowych – są jajka. To bardzo cenne źródło żelaza. Jajka zawierają też najwyższej jakości białko. Obfitują w witaminy A, D i witaminy z grupy B (B2). Dostarczają również pewnych ilości: siarki, potasu, fosforu, magnezu, chloru i miedzi. Żółtko to bogate źródło cynku i lecytyny. Jeśli karmisz dziecko piersią do końca 6 miesiąca życia, wprowadź jajka w siódmym miesiącu. Jednak rozszerzanie diety możesz rozpocząć już w piątym miesiącu – to zależy od zdrowia dziecka i twojej decyzji. Od początku możesz podawać całe jajko lub zacząć tylko od samego żółtka. Podając jajko dziecku pierwszy raz, obserwuj, jak na nie reaguje.  Jajka możesz podawać dziecku 3–4 razy w tygodniu. Początkowo mogą być dodatkiem do zupki jarzynowej, potem możesz z nich przyrządzać inne dania.

Matka Polka Farmaceutka zaczęła rozszerzanie diety u Oliwki już przed 4 miesiącem życia ( Młoda Dama nie chce pić mleka, dlatego do 1 karmienia dodajemy kleik kukurydziany, żeby podbić wartość energetyczną posiłków). W tej chwili jesteśmy na etapie smakowania warzyw ale nie zaczęłyśmy od standardu a więc marchewki ale od ziemniaczka. Od 2 dni Oliwka zajada się ziemniaczkiem z dynią
i powiem szczerze, że widać, iż nowe smaki przypadły jej do gustu:)

A Wy Drogie Mamy od czego zaczęłyście rozszerzanie diety u swoich maluszków?
Jaka była ich reakcja na nowe smaki?

Źródło zdjęć:

www.kobietamag.pl

Dodaj komentarz